Eindejaarsinterview: “Het fundament voor de toekomst is gelegd”

De decembermaand is net aangebroken wanneer Martin van Dijk en Paul Ernes samen terugkijken op 2025. Geen dik pak papier met cijfers op tafel, geen driedubbel voorbereide boardpresentatie. Gewoon twee leiders die reflecteren op een jaar dat veel vroeg: strategische scherpte, veerkracht en leiderschap. Het bleek een jaar dat iets in gang heeft gezet wat niet meer te stoppen is. “De basis staat,” zegt Martin. “We hebben dit jaar bewust gebouwd aan onze strategische positie als fullservice HR-dienstverlener binnen de Benelux.” Paul knikt. “De komende jaren plukken we hier de vruchten van. We hebben iets in gang gezet dat groter is dan één kalenderjaar.”
“De meest bepalende factor van 2025 was zonder enige twijfel onze buy-and-build strategie,” zegt Martin. “De strategische stap naar België, de overnames van Edco, UBrands, Transport People en de daarbij behorende internationale tak was geen verzameling van deals, maar stuk voor stuk bewuste keuzes die passen bij ons DNA en onze strategie. Daarmee is niet alleen onze positie versterkt, maar kunnen we klanten ook actief ondersteunen bij het optimaliseren van hun supply chain en processen als onderdeel van onze dienstverlening.” Een visie die gaat over positie innemen, vooruitzien én anticiperen op schaarste. Het is wat Martin omschrijft als ‘doen wat een marktleider hoort te doen’: transparant zijn, vooruitkijken en klanten meenemen, in plaats van achteraf verklaringen zoeken.
Die strategische koers en dat ondernemerschap is een constante factor in alles wat Logistic Force Group doet. Een boodschap van Martin richting de sector: “Complexe transities en uitdagende tijden vragen om een duurzaam partnership, laten we ons samen concentreren op de mooie kansen die er liggen.” Diezelfde houding zien we overigens terug bij de voorbereidingen op de naderende cao- en wetswijzigingen. Zo begon Logistic Force al in 2024 met de eerste klantgesprekken. Paul zegt het bijna terloops: “Vooruit lopen, ook als je nog niet álle antwoorden hebt, hoort gewoon bij onze rol als marktleider.” Soms voelt dat als sturen in de mist, geven ze toe, maar afwachten past niet bij het DNA van Logistic Force. “Onzekerheden in de branche en politiek vragen om veerkracht én leiderschap.”
De top bereiken voelt soms als klimmen onder extreme condities. Integraties brengen nieuwe mensen, nieuwe verhoudingen en nieuwe manieren van werken. “Zonder fitheid, mentale vastberadenheid en doorzettingsvermogen haal je de top niet,” zegt Martin. “Onze collega’s zijn eigenlijk iedere dag bezig met het bedrijven van topsport.”
Paul benoemt daarbij de menselijke kant: “Door de vele overnames weten we inmiddels heel goed wat integreren is. Maar we moeten ons er bewust van blijven dat overnames iets met mensen doet. Het is soms echt balanceren.
Een rode draad door alle ambities is de merkbelofte Jouw Betere Baan. Het is niet zomaar een slogan, maar het fundament voor besluitvorming, processen en onze (bedrijfs)cultuur. Martin benadrukt dat het mes aan twee kanten snijdt bij de merkbelofte en geeft aan dat steeds meer samenwerkingspartners dit ook zien. “Een groepsbijeenkomst mogen organiseren bij het UWV omdat onze merkbelofte naadloos aansluit bij hun doelstellingen, dat is toch het mooiste compliment dat we kunnen krijgen?”
Paul ziet het bewijs ook terug in de waardering vanuit de markt. “Onze aanpak is dit jaar niet voor niets bekroond met de Adriana Stel Award. Een bevestiging dat onze merkbelofte niet alleen mooi klinkt, maar ook daadwerkelijk werkt in de praktijk.” In 2026 moet Jouw Betere Baan volgens Martin een nog steviger fundament gaan vormen.
Ondertussen gaat de wereld gewoon door. AI vindt overal zijn weg, ook binnen Logistic Force Group, maar niet als futuristische ambitie. “We maken gebruik van een praktische AI-tool van AFAS die na onze klantgesprekken direct een verslag maakt en zelfs een eerste opzet voor een voorstel kan genereren,” zegt Paul. Dat scheelt tijd aan de achterkant, maar creëert vooral ruimte voor zaken waar Logistic Force Group sterk in is: écht luisteren en oprechte aandacht voor de klant.
Martin noemt de opbrengst van deze tool “positief verrassend”. Niet omdat alles ineens geautomatiseerd wordt, maar omdat data inzicht geeft en de dienstverlening helpt verbeteren. “Onlangs werden we door AFAS zelf uitgenodigd om tijdens een webinar te laten zien hoe wij deze tool in de praktijk inzetten. Een mooi compliment én een bevestiging dat onze manier van werken wordt gezien als vooruitstrevend binnen de branche”.
De reis richting B Corp certificering is één van de meest concrete stappen die Logistic Force Group in 2025 zette op het gebied van duurzaamheid en sociale impact. Niet enkel gericht op milieu en bestuur, maar vooral op de sociale waarde. “We kunnen echt bijdragen aan de ‘S’ van social,” zegt Martin. “De infrastuctuur voor onze dienstverlening staat. Iedereen binnen Logistic Force Group heeft een intrinsieke motivatie om oprecht het verschil te maken voor onze flexkrachten.”
Die sociale impact gaat voor Logistic Force Group verder dan alleen beleid. Het raakt direct aan de ontwikkeling van flexkrachten. Paul noemt voorbeelden die hij dagelijks ziet: “Van taalcursussen op zondag tot collega’s die in hun vrije tijd iemand leren fietsen zodat diegene met de fiets naar zijn nieuwe werk kan. Dát is investeren in kansen.” Volgens beiden is dit een cruciaal onderdeel van wat de organisatie toekomstbestendig maakt.
Paul vult aan dat B Corp geen los project is, maar een manier van werken die steeds meer verankerd raakt in dagelijkse keuzes. “Duurzaamheid en sociale impact gaat voor ons niet over rapporten, maar over gedrag. Over kansen bieden, ontwikkelen en eerlijk werk als norm. Dat zit heel dicht bij wie we zijn.”
In 2026 moet die beweging tastbaar worden. “Certificering is het doel,” sluit Martin het onderwerp af. “Maar belangrijker is wat erachter zit: dat we structureel investeren in onze merkbelofte, onze collega’s én onze bijdrage aan een gezonde arbeidsmarkt.”
De sector zelf is ondertussen volop in beweging. Schaarste, stijgende kosten, cao-wijzigingen en druk op marges vragen veel van bedrijven. Martin ziet de noodzaak voor bedrijven in de markt om de krachten zullen bundelen en dat strategische samenwerking belangrijker wordt dan ooit. “Onze klanten staan midden in een wereld die behoorlijk onrustig is. Wendbaarheid en weerbaarheid worden bepalend in 2026.” Paul verwacht dat de markt in de loop van het tweede kwartaal weer rustiger wordt: “Zodra duidelijk is wat de impact van de wijzigingen precies is, ontstaat er mijnsinziens ruimte voor een nieuw evenwicht.”
Langzaamaan schuift het gesprek richting toekomst. Waar 2025 draaide om groeien, kopen en bouwen, staat 2026 vooral in het teken van het optimaliseren van onze propositie. “Het fundament is gelegd,” zegt Martin. “Nu moeten we zorgen dat we dat terugzien in groei en positionering.” Paul vat het nog korter samen: “Het is tijd voor nog meer structurele aandacht voor onze medewerkers, uitzendkrachten en klanten.”
Maar daarmee is de buy-and-build strategie niet van tafel. Integendeel zelfs: de ‘oorlogskas’ en pijplijn zijn ‘goed gevuld’. “We blijven kijken naar kansen die passen bij onze strategie,” benadrukt Martin.
Wie zo met hen aan tafel zit, hoort geen losse antwoorden op losse vragen. Je hoort leiders die kritisch kijken, durven erkennen waar het wringt én die ondanks alle beweging vertrouwen houden in hun cultuur, mensen en koers.
Het voelt niet als een eindejaarsinterview. Het voelt als onderweg zijn, met bewust gekozen richting, een duidelijke basis en een overtuiging dat de top niet vanzelf komt, maar dat de klim in ieder geval succesvol ingezet is.