• Blog
  • 24 januari 2025

“Het vinden van de juiste mensen, laat dat maar aan Logistic Force over”

Soms heb je als bedrijf tijdelijk extra handen nodig, bijvoorbeeld tijdens de kerstperiode of in de zomervakantie. Maar bij Nippon Express Nijmegen is dat niet vaak aan de orde, omdat ze weinig te maken hebben met pieken en dalen in het werkaanbod. Nee, bij Nippon zoeken ze juist mensen die goed bij de bedrijfscultuur passen. En de aansluiting met het klein en hecht team van zo’n elf collega’s is natuurlijk ook niet onbelangrijk. “Laat dat maar aan Logistic Force over”, weet Theo Smit, assistent-manager bij Nippon. We gingen met Theo in gesprek en vroegen hem waarom hij kiest voor Logistic Force als samenwerkingspartner.

 

Huiskamergevoel

Ze doen nu al bijna drie jaar, naar beider tevredenheid, zaken met elkaar: Logistic Force Nijmegen en Nippon. En ondanks dat Nippon een wereldwijde speler is op het gebied van logistieke dienstverlening, met vestigingen van Japan tot USA en van Duitsland tot China, hebben ze in Nijmegen een zogenaamd ‘dedicated warehouse’, toegespitst op één opdrachtgever. “Dat maakt dat we vaak op zoek zijn naar specifieke uitzendkrachten. Wij hebben niet alleen handjes nodig. We vinden het vele malen belangrijker dat de mensen die voor ons werken ook echt bij ons ‘huiskamergevoel’ passen. De sociale eigenschappen en het werkethos prevaleren duidelijk boven wat iemand kan”, legt Theo uit. “En heel eerlijk, het leveren van geschikte kandidaten kan niet ieder uitzendbureau realiseren. Je hebt hiervoor kennis van de lokale markt nodig, je moet precies aanvoelen wat wij als opdrachtgever belangrijk vinden én je moet je kandidaten echt kennen. Met cv’s schuiven daar hebben wij niets aan.”

 

Hoofdleverancier

En daar komt de toewijding van Logistic Force om de hoek kijken. Onze merkbelofte om voor de kandidaten de ‘Betere Baan’ te vinden, kan alleen gerealiseerd worden als we juist alle zaken die Theo benoemt, tot onze vaste werkwijze rekenen. “En dat doen jullie”, vult Theo razendsnel aan. Als we Theo vragen om de samenwerking met Logistic Force Nijmegen te omschrijven, noemt hij woorden als laagdrempelig, persoonlijk en constructief. “We bellen soms wel drie keer in de week met elkaar. Vaak over belangrijke zaken die betrekking hebben op kandidaten, maar soms ook over koetjes en kalfjes. Ze maken echt tijd voor mij en mijn wensen. Ze zijn niet voor niets onze hoofdleverancier van uitzendkrachten.” De klik tussen Logistic Force Nijmegen en Nippon is duidelijk het fundament voor het vinden van juiste kandidaten. “We hebben onlangs weer vier topkandidaten aangenomen via Logistic Force en vorig jaar hebben we er zelfs twee van ze overgenomen”, vertelt Theo met een trotse blik.

 

Uitdagende trends en ontwikkelingen

Gaat er dan nooit iets mis? “Oh ja hoor, we zijn allemaal mensen”, antwoordt Theo. “Maar juist omdat de lijntjes zo kort zijn en we regelmatig contact hebben, worden eventuele misverstanden direct en constructief opgepakt. Ik zou op dit moment niets kunnen noemen dat niet lekker loopt, kun je nagaan.”  Daarnaast heeft ook Nippon te maken met de soms uitdagende trends en ontwikkelingen in de markt. “De aanhoudende schaarste op de arbeidsmarkt zorgt ervoor dat sommige bedrijven bereid zijn om extreem hoge uurtarieven en salarissen te betalen. Daar doen wij niet aan mee omdat we van mening zijn dat dit geen goede strategie voor de lange termijn is. Wij betalen gewoon netjes conform onze eigen cao en we merken, gelukkig, dat mensen nog steeds graag bij ons werken. Juist vanwege onze goede secundaire arbeidsvoorwaarden en fijne werksfeer.”

 

Arbeidsmigranten worden snel opgeleid

Als het onderwerp arbeidsmigratie aangesneden wordt, maakt Theo gelijk duidelijk dat ook op dit vlak een groot voordeel ligt in de samenwerking met Logistic Force. “De academie van Logistic Force zorgt ervoor dat arbeidsmigranten razendsnel klaargestoomd worden voor het ‘echte werk’, denk aan een taalcursus Nederlands of Engels, een heftruckcertificaat of VCA-certificaat. Dit is niet alleen voor ons gunstig, maar ook voor de kandidaat. Die krijgt namelijk een goed gevulde rugzak met waardering, ervaring én kennis. Mooi om te zien hoe dat werkt bij Logistic Force!”

 

Innovaties en technologische ontwikkelingen

Als we vragen hoe Theo aankijkt tegen de innovaties en technologische ontwikkelingen in de branche, begint hij te lachen. “Veel mensen in onze branche zijn bang dat ze op termijn hun baan verliezen door bijvoorbeeld robotisering. Ik zie dat net iets anders. Robotisering kan mogelijk zorgen voor meer efficiency in de opslagruimte. En robot kan bijvoorbeeld tot wel 10 meter hoog stapelen, wat een mens zonder hulpmiddelen niet kan. Maar we blijven altijd mensen nodig hebben. Ik zie deze ontwikkelingen vooral als een verhoging van de capaciteit en niet zozeer als een vervanging van mensen. Ik denk dat we in de toekomst een gezonde verhouding moeten zoeken tussen robots en echte mensen”, legt Theo uit. Met de woorden: “voorlopig hebben wij nog volop uitzendkrachten nodig en wordt de samenwerking met Logistic Force naar volle tevredenheid voortgezet”, sluit Theo het interview af.