

Famous Forcers: Bart en Nenno

Onze ervaring als vrachtwagenchauffeur is goud waard!
In de rubriek ‘Famous Forces’ zetten we onze eigen Logistic Forcers in de schijnwerpers. Wat maakt hen nou zo ‘famous’? Is het een bijzondere hobby? Of de unieke bijdrage die hij of zij levert aan onze samenleving? Of misschien iets totaal anders? Hoe dan ook, onze collega’s pakken de spreekwoordelijke microfoon, nemen plaats in de schijnwerpers en delen hun verhaal met jou. Deze keer spreken we met Bart Verheijen en Nenno Emelina: beiden verknocht aan de Transport en Logistiek. Het zit zo verweven in hun DNA, dat ze zelfs op zaterdag achter een vracht-wagenstuur kruipen.
Bloed kruipt waar het niet gaan kan
Bart (Regiomanager Eindhoven) en Nenno (Senior Bemiddelingscoördinator Eindhoven) zetten zich beiden, ieder vanuit hun eigen rol, iedere dag in voor het vinden van ‘Jouw Betere Baan’. En dat doen ze nog steeds naar volle tevredenheid. Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Want beide heren zijn ook buiten hun ‘reguliere’ werktijd actief in de Transport en Logistiek. Maar dan aan de andere kant van de tafel: als vrachtwagenchauffeur. Daar willen we meer van weten…
Jarenlange ervaring
De ‘vrachtwagenroots’ van Bart liggen in een ver(der) verleden. “Ik haalde mijn vrachtwagenrijbewijs (C) in mijn tijd bij Defensie en deed in die tijd veel ervaring als vrachtwagenchauffeur op, zowel binnen Defensie als in de burgermaatschappij.” Van hard werken is Bart nooit vies geweest. Want destijds werkte hij ook in de avond- en nachtelijke uren voor een bakkerij. En later, toen hij ook zijn CE-rijbewijs behaalde, werkte hij in zijn ‘vrije tijd’ op een koelwagen. “Later deed ik ervaring op met het zwaardere transport zoals containers, tanks en dat soort zaken.” Bart beschikt dus over een jarenlange ervaring als chauffeur en die zet hij niet alleen in zijn rol als Regiomanager, maar tegenwoordig ook graag in om zijn zoon uit de brand te helpen.
Ervaringsdeskundige
Goedlachse Nenno daarentegen, heeft zijn vrachtwagenrijbewijs recent gehaald. “Ik was benieuwd naar het leven als beroepschauffeur. Op dagelijkse basis helpen wij kandidaten aan een baan als (onder andere) vrachtwagenchauffeur. Bij omscholing moeten wij beoordelen of iemand geschikt is voor de opleiding en als ze inmiddels aan de slag zijn gegaan horen we de verhalen aan. Ik wilde als ervaringsdeskundige met nieuwe kandidaten het traject kunnen doorlopen en zo mijn dagelijkse werk nog beter kunnen uitvoeren. Onze merkbelofte ‘Jouw Betere Baan’ is wat mij betreft maatwerk. Niet iedereen past op elke functie en niet iedere kandidaat past bij elke opdrachtgever. En hoe kan ik dat spelletje beter spelen dan zelf de opleiding te volgen en zelf aan de slag te gaan als vrachtwagenchauffeur?” En zo geschiedde. Inmiddels staat er ook bij Nenno een vinkje achter het CE-rijbewijs.
Toegevoegde waarde
Bart bevestigt die gedachte: “Het is echt zo. Je kunt kandidaten gewoon beter adviseren, ze écht vertellen hoe zo’n opleiding in zijn werk gaat en waar eventuele valkuilen liggen. Dat is absoluut een meerwaarde in ons vakgebied.” Ook Nenno ziet zijn ervaring als vrachtwagenchauffeur als grote toegevoegde waarde. “Als chauffeur loop ik soms tegen bepaalde zaken aan, die ik ook weleens terughoor van onze uitzendkrachten. Er is nu meer wederzijds begrip. En door mijn eigen werkervaring kan ik ze vaak net wat beter begeleiden en waar nodig vooruithelpen.” Dat klinkt als een echte win-win situatie. Maar hoe zetten ze op dit moment hun kennis en kunde effectief in?
Trotse vader
“Mijn zoon Rob heeft lange tijd via Logistic Force als vrachtwagenchauffeur gewerkt en heeft onlangs een eigen containerbedrijf opgezet. Ik kan hem nu dus prima uit de brand helpen met wat ritjes”, vertelt Bart. Hij doet dit voornamelijk op zaterdag en als het echt nodig is, ook voor of na zijn werkdag bij Logistic Force. “Als er zieken zijn, help ik hem graag uit de brand. Maar ook op andere momenten komt mijn ervaring goed van pas. Laatst moest er een containervrachtwagen opgehaald worden, maar mijn zoon was toen nog bezig met het CE-rijbewijs te halen. Dus haalde ik die vrachtwagen voor hem op. Als trotse vader doe je dat met liefde en plezier!”
Nieuwe Henk Wijngaard
Nenno wilde naast het inzetten van zijn kennis en ervaring, ook wel de handen uit de mouwen steken. “Toen ik eenmaal het felbegeerde papiertje op zak had, wilde ik er ook iets mee doen. Dus ben ik op zaterdag aan de slag gegaan bij één van onze opdrachtgevers. Ik ben nog jong en heb veel energie. Dus wat maken die paar extra uren uit? Ik heb het prima naar mijn zin, zowel doordeweeks op kantoor, als in het weekend op de vrachtwagen.” We weten dat Nenno ook graag zingt en vragen hem of hij niet liever een carrière in de zangwereld ambieert. “Nee, zingen doe ik echt alleen voor mijn plezier. Op een personeelsfeestje of inmiddels in de cabine van mijn vrachtwagen. Ik voel met net de nieuwe Henk Wijngaard.”
Hart voor de zaak
Dat ze hun een carriere volledig als vrachtwagenchauffeur voortzetten, hoeven we niet bang voor te zijn. Bart: “Nee, ik doe dit echt om mijn zoon vooruit te helpen. En ja, ik vind het werk leuk, maar daar blijft het wel bij.” Ook Nenno is stellig: “Ik blijf mezelf graag ontwikkelen en wil mijn kandidaten zo goed mogelijk begeleiden naar een nieuwe baan. Zo ga ik binnenkort hopelijk een keer met Bart mee op de containerwagen. Dat is ook weer een hele andere tak van sport. We hebben gewoon veel hart voor de zaak.” Mooi om te zien hoe onze collega’s zo actief met hun vak bezig zijn en verweven zijn met de Transport en Logistiek sector. Dat maakt niet alleen onze mensen uniek, maar zorgt er ook voor dat onze kandidaten het allerbeste advies krijgen.
Ook aan de slag in Transport & Logistiek?
Ben jij geïnspireerd geraakt door dit verhaal en wil je aan de slag bij één van onze opdrachtgevers? Bekijk dan onze vacatures of neem direct contact op met één van onze vestigingen. Onze bemiddelingscoördinatoren gaan samen met jou op zoek naar ‘Jouw Betere Baan’. Ontdek wat dat voor jou is!